Tuesday, August 16, 2011

Ibarat Air YAng Mengalir....

Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah hari ni sudah menjengah hari ke 16 Ramadhan.. Alhamdulillah DIA masih panjangkan usia kita untuk menikmati indahnya tarbiyah Ramadhan.
HAri ini ana ingin berkongsi tentang sebuah analogi iaitu air yang mengalir :)
Dalam hidup kita ini kadang kala bertemu dengan tipu daya hingga kita rasa nak give up..sebab apa?
sebab kita tahu kekuatan kita dah nak habis..kalo macam bateri HP tu agaknya dah nak 'kong' la kot kan.
Tapi, kita tau perasaan itu adalah perasaan yang negative..ok..itu baru muqadimah :)Berbalik kepada titik utama, bercerita tentang analogi air, Air ni konsepnya ialah memenuhi ruang..dan apabila air kita letakkn dalam satu ruang..ia akan memenuhi ruang itu. Kalau kita masukkan air itu ke dalam cawan, maka air itu akan membentuk cawan,,
tapi kalo kita biarkn air ni terus mengalir,,air ini akan mencari ruang dan memenuhi semua ruang dan akan mengatasi semua halangan dan mencari dimana ruang-ruang kosong yang akan dia pergi..
Air tidak pernah mengalah..takkan terhenti walaupun ada halangan..ia akan terus menerus mengalir, yakni even ada halangan batu sebesar mana tu, akhirnya batu itu akan tertolak keluar dari tempatnya.
Oleh itu, kita mesti jadi air :) (*bukan minta ditukar menjadi air..;)
sebagai contoh: cawan sebagai halangan kita ada ruang di atas cawan itu..maka kalau kita tuangkan air ke dalam cawan,,ia akan naik sehingga penuh dan seterusnyaakan keluar untuk mencari jalan tetapi kalau kita sekadar air yang bertakung,,air akan berhenti sampai setakat dalam cawan itu je..maka kita takkan keluar daripada halangan..jadi, macam mana nak jadi air yang mgalir.?
ALLAH berfirman dlm Surah Az-Zariyaat ayat-58.."Sesungguhny ALLAH pemberi rezeki lagi mempunyia kekuatan yang kukuh'maksudnya..ALLAH lah yang memberikan kita kekuatan dan kekuatan yang ALLAH beri itu adalah kekuatan yang sangat kukuh..
ALLAH bagi kita tenaga dan tenaga ALLAH itu takkan pernah habis..
persoalannya,,adakah kita ni memohon kekuatan kepada ALLAH.?adakah kita menjalani kehidupan kita ni,,kita menjaga hubungan dengan ALLAH agar ALLAH berikan kita kekuatan atau pun kita mencari 'pembantu' selain ALLAH,,itulah penyebabnya kita rasa x bertenaga,,rasa nak give up..
ALLAH berfirman juga dalam surah An-Nisa ayat-139..'Adakah kamu mencari kekuatan daripada orang-orang kafir itu,,sesungguhnya kekuatan itu hanya hadir daripada ALLAH semata-mata'dapatlah kita lihat,,sumber tenaga kita adalah ALLAH,,maka adakah kita mencari atau mengambil sumber itu.?menjadi air yang mengalir,,adakah tenaga kita akan habis.?maka kita kena balik kepada ALLAH..minta kekuatan kepada DIA..sebab ALLAH lah sebaek-baek nya tempat kita mengadu..
Wallahu'alam.
Copy paste from sahabat.

No comments:

Post a Comment


Ahlan Wasahlan ke Blog Rasmi Islamic Friendship Society
Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sg. Buloh


Ya Allah, ikatkanlah hati-hati kami untuk berkasih sayang kerana Engkau dan satukanlah hubungan hati ini sehingga ke akhir hayat kami. Ya Allah, permudahkanlah urusan dunianya agar mudah pula urusan akhiratnya. Teguhkanlah hati kami dan himpunkanlah kami menjadi hamba-hamba Mu yang taat kepada Mu. Ameen ya Rabb.

Photobucket